• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram

© 2019 by SUBARU België & Luxemburg      CO2

| VEILIGHEID

EYESIGHT

EyeSight is nieuw voor de Forester. Het is een systeem dat de bestuurder helpt ongelukken te voorkomen. Twee naast de binnenspiegel gemonteerde stereocamera’s kijken met de bestuurder mee en grijpen in zodra er gevaar dreigt. Eerst door te waarschuwen, daarna door te remmen. 94% van de Subaru-rijders die met EyeSight rijdt, voelt zich aanzienlijk veiliger en auto’s met EyeSight zijn in 80% van de gevallen minder betrokken bij kop-staartbotsingen.

< Back

SIDE VIEW MONITOR

 

Ook nieuw voor de Forester, ook weer voor extra veiligheid. Side View Monitor werkt via een naar voren gerichte camera in de rechter buitenspiegel. Dankzij die camera kan de bestuurder op een scherm zien of er iets of iemand zich in zijn dode hoek bevindt. Ook niet onplezierig: het systeem maakt het mogelijk om strak langs de stoep te parkeren zonder dat de wielen de stoeprand raken.

ADVANCED SAFETY PACK

Voor een beter zicht en overzicht bestaat het Advanced Safety Pack uit twee nieuwe, innovatieve systemen: grootlichtassistent en een achteruit rijomgevingsradar. Grootlichtassistent kan automatisch overschakelen van dimlicht naar grootlicht en andersom, afhankelijk van de rijomstandigheden, zoals de rijsnelheid en de aanwezigheid van tegenliggers, zodat u en andere weggebruikers beter zicht hebben. De achteruitrijomgevingsradar gebruikt sensoren die rondom de auto zijn gemonteerd om u te waarschuwen voor auto’s in uw dode hoek, zodat u veiliger van rijstrook kunt wisselen. Het systeem kan de bestuurder ook waarschuwen voor een mogelijke aanrijding bij het achteruitrijden op een weg met kruisend verkeer.

SUBARU BOXER MOTOR

De boxermotor is het hart van elke Subaru. Zijn trillingvrij loop, onverwoestbare karakter en compacte bouw zijn belangrijke reden voor Subaru om dit bijzondere motorprincipe aan te hangen. De geringe afmetingen maken het mogelijk om de motor laag in de auto te plaatsen. Dat is gunstig voor de gewichtsverdeling en de wegligging en dus de veiligheid. De platte en compacte boxermotor maakt het ook mogelijk om een geleiderail toe te passen die bij een frontale aanrijding de motor onder de auto leidt. Bij een conventionele motor is de kans groter dat de motor in het inzittenden- compartiment terecht komt.

A-STIJL

 

Een ongeluk kan in veel gevallen voorkomen worden als de bestuurder het dreigende gevaar eerder ziet. Subaru begrijpt dat als geen ander. Om die reden is de Forester voorzien van een dunne a-stijl waardoor het zicht naar voren en opzij zo min mogelijk wordt belemmerd. Om diezelfde reden zijn grote spiegels gemonteerd en is de taillelijn laag en het glasoppervlak dus groot. Beter zicht rondom betekent meer veiligheid.

RINGVORMIGE VERSTEVEGINGSFRAMES

Ringvormige verstevigingsframes in dak, portieren, raamstijlen en wagenvloer maken het passagierscompartiment nog robuuster. Via deze constructie wordt de tijdens een botsing vrijkomende botsingsenergie weggeleid van de inzittenden en geabsorbeerd. De verstevigingsframes van de Forester zijn gemaakt van staal met een hoge treksterkte, dat niet alleen extra sterk, maar tegelijkertijd ook extra licht is. 
 En met succes. In Euro NCAP botsproeven haalt de Forester de hoogste scores. En na de impact kunnen de deuren van de Forester gewoon open en is het inzittendencompartiment nauwelijks beschadigd.

VOETGANGERSBESCHERMING

 

De schokabsorberende ruimte tussen de motorkap en de motor helpt mogelijk letsel bij voetgangers in geval van een aanrijding te verminderen, hetgeen ook het geval is met de energieabsorberende voorbumper en het speciaal ontworpen gedeelte rond de ruitenwissers. De speciale constructie van de voorzijde helpt ook de kans op hoofdletsel te verkleinen.

5 STERREN IN EURO NCAP-TEST

De Forester kreeg de maximale score van vijf sterren toebedeeld in de meest recente veiligheidstests van Euro NCAP (European New Car Assessment Programme). De Forester scoort ook op de individuele onderdelen goed. Het geeft zijn extreme veiligheid aan.

VEHICLE DYNAMICS CONTROL

 

Het Vehicle Dynamics Control (VDC), standaard op elke Forester, houdt via een reeks sensoren in de gaten of het voertuig de door de bestuurder beoogde koers blijft volgen. Indien de Forester in een bocht of tijdens een uitwijkmanoeuvre de grenzen van zijn stabiliteit nadert, worden zowel de verdeling van de hoeveelheid aandrijfkracht naar elk wiel, het motorvermogen als de remfunctie op elk wiel afzonderlijk aangepast teneinde de auto op koers te houden.

STOELEN, VEILIGHEIDSGORDELS EN SRS AIRBAGS*

Standaard is elke Forester uitgerust met SRS* airbags voor, SRS* zij-airbags voor, SRS* gordijn airbags en SRS* knie-airbags. De in hoogte verstelbare veiligheidsgordels voor houden de inzittenden stevig op hun plaats dankzij een voorspanmechanisme, en spankrachtbegrenzers zorgen ervoor dat de uitgeoefende kracht op het borstgedeelte beperkt blijft. In geval van een aanrijding van achteren helpen de robuuste stoelframes, de stevige hoofdsteunen en zaken als de energieabsorberende plaatsing van de stoelveren om de kans op een whiplash te verkleinen.

* SRS: Supplemental Restraint System. Effectief indien gebruikt in combinatie met de veiligheidsgordels.

REMSYSTEEM

 

Het remsysteem met standaard schijfremmen rondom is voorzien van een antiblokkeersysteem (ABS) met Electronic Brake-force Distribution om u te helpen de remkracht op de juiste manier te verdelen over alle vier de wielen, en over Brake Assist en Brake Override voor een optimale controle bij noodstops. Ook is de auto voorzien van Auto Vehicle Hold, een systeem dat voorkomt dat de auto achteruit rolt bij het wegrijden vanuit stilstand op een  helling. De DIT-uitvoeringen zijn uitgerust met grotere geventileerde remschijven rondom, voor in de maat 17 inch en achter 16 inch, voor nog betere remprestaties